söndag 15 september 2013

En vecka avklarad!

 Hjälp vad tiden går. På fredag kväll klockan tio på kvällen gick jag på rundtur i mitt nya hem första gången. Då förstod jag verkligen ingenting. Nervös, trött och halvt döv efter flygresan var förstås också några orsaker, men jag förstod inte ens de lättaste sakerna, typ välkommen och så vidare. Nu har jag varit här mer än en vecka, och det är helt ofattbart hur mycket mer jag förstår. Jag är fortfarande ganska försiktig med att prata själv, men jag kan svara på det de frågar, eller det mesta i alla fall. Och visst frågar jag mycket själv också, mest på spanska men visst slänger jag in engelska här och där. Ibland, men väldigt sällan märker jag att jag tänker små saker på spanska, när jag pratar och så. 

  En annan sak jag har märk är att jag har börjat "smälta in" i familjen. Vågar ta för mig mycket mer, t.ex. om det är det något jag behöver eller vill veta så frågar jag efter/om det. Har börja förstå sarkasm och skämt lite mer, vilket jag verkligen har fått/varit tvungen att öva mycket på, de skämtar om precis allt och jag går alltid på det. T.ex. idag då jag skulle hälla balsamico på min sallad så sade de att det var chokladsås. Såklart gick jag på det och började läsa på flaskan.. Vi åt också någon sorts kött som det var ben i, och jäklar alltså hur de skrattade åt mig, allihop! Slutade med att min värdbror fick skära lös köttbitar åt mig och ändå vågade jag inte äta det.. Förklarade att vi aldrig äter sådant kött i Finland, tror de tycker vi är lite löjliga, haha! Chili var jag tvungen att smaka på också, brände typ sönder halsen på mig, bjöd på ett gott skratt där också, hehe.

  Nu sitter jag och Maike och ser på film, förstår ganska mycket eftersom vi har text på. Vår värdmamma bestämde att vi måste se på teve minst en timme per dag, helt okej regel antar jag, fast jag inte gillar att kolla på teve särskilt mycket. 

Ha det bra! Kramar, Ellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar