måndag 26 augusti 2013

Massage och Akupunktur Kliniken

  Har alltid varit rädd för nålar och tyckt att massage känns onödigt. Nu när mitt ben inte blivit bättre, så tyckte min faster Mia (egentligen Maria) att jag skulle pröva på massage och akupunktur. Nu har jag varit tre gånger med ca. två dagars mellanrum, och jag är jättenöjd! Mitt ben känns så mycket mjukare och jag är inte alls lika styv. Har inte tränat under behandlingstiden eftersom hon är lite osäker på om man ska träna i början så jag har inte kännt hur det känns då benet belastas ordentligt, men har nästan inga känningar i skadan jämfört med före behandlingstiden började.

  Var som tidigare skrivet väldigt rädd för nålar och även ganska skeptiskt inställd mot akupunktur. Nålarna är väldigt tunna men var ändå väldigt nervös då jag skulle få dem första gången, men de kändes knappt, inte ens som ett myggbett. På händerna och fötterna sved det lite. Beroende på problemet så har man dem ca. 15-40 minuter. Hon behandlar även med "koppar" som bl.a. ökar cirkulationen, värmer och drar lös bindvävnad (se bild). Man använder eld för att få vakuum då man placerar dom på huden där dom sugs fast. Effektivt är även det och det märker man för man får lätt blåmärken, men det gör inte så ont.




 
  Dom svarta sakerna på nålarna (se på bilden längst ner) kallas MOXA. Man tänder på dem så de glöder. De är till för att öka blodcirkulationen och eventuellt värma området. Själv har jag inte kännt av dem så mycket, det gör inte ont eller så.

  Trots att jag inte tränat på länge hade jag valpsjuka (då musklerna sitter fast i benhinnan på vaderna/smalbenet). Jag får det så himla lätt, oftast på främre vaden på höger ben. Hon masserade det och ja det tog sjukt som alltid, men efteråt kändes det riktigt bra.

  Har nu insett hur viktigt det är med massage och att akupunktur faktist är effektivt. Ska försöka hitta en bra massör i Spanien också så att min skada läker helt. På onsdag ska jag även till naprapaten så han får kolla upp förbättring och möjligtvis göra upp en rehabiliteringsplan. Har några gånger kvar hos Mia. Tack så mycket, du är en väldigt bra massör och akupunktör!

  Om ni är intresserade av att prova på kan ni gå in på Massage och Akupunktur Kliniken på facebooklänken nedan. Där hittar du även kontaktuppgifter. https://www.facebook.com/MassageOchAkupunkturKliniken

  Bilderna är tagna på den andra behandlingen jag var på.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar