tisdag 1 oktober 2013

Hemlängtan?

  Idag har jag för första gången längtat hem. Efter att ha varit sjuk i flera dagar åkte jag till skolan. Var alldeles för trött märkte jag redan under första lektionen, hade huvudvärk så jag trodde jag skulle dö.. Tisdagens tre första lektioner är de värsta; historia, ekonomi och modersmål. Förstår nada av vad som pågår, sitter och lyssnar och försöker översätta i huvet tills jag inte orkar mera. Idag fick jag även en släng av hemlängtan och var nära att börja gråta.. Känner mig väldigt dåligt välkomnad av vissa lärare. Visst gillar jag många av dem också, men vissa beter sig rent utsagt vidrigt mot mig. Jag kan inte förstå allt, det är helt klart och jag vet det, jag har ju inte ens varit här en månad, men just nu känner jag för mycket press. Jag är här för erfarenhet, för att lära mig språket, lära känna nya människor, kulturen, landet.. Inte för att plugga, plugga, plugga och få bra betyg. . Jag är en sådan som gör allt antingen till hundra procent eller inte alls. Varkendera fungerar i den här situationen och jag har svårt för att hitta något mittemellan. Jag vet vad ni tänker; lugna ner dig. Jag säger det till mig själv hela tiden, men nej det går inte just nu. Jag känner att jag borde räcka till, men gör inte det. Det är det värsta jag vet, att inte räcka till.

  I en situation som denna är det så skönt att man har vänner som kommer och kramar en och får en på gott humör, frågar hur jag mår och säger gulliga saker för att få mig att må bra. Är så otroligt glad över att jag redan hittat så fina vänner här, och utan min syster Maike skulle det bli alldeles för mycket. Vi är som klippor för varandra! Haha, ni skulle se hur vi springer mot varandra bland alla hundratals människor och kramas då dagen är över. "Crazy exchangestudents" får vi höra av vänligt skrattande folk ibland, ja verkligen, galna med glädje dessutom! 


  Vi hade också EF (gymnastik) idag och eftersom jag inte kunde delta så stod jag först och pratade med vår otroligt trevliga gymnastiklärare. Hon frågade en massa om utbildningar och skillnader mellan Finland och Spanien. Hon var från tidigare väldigt imponerad av det finska skolsystemet, men när hon fick veta att alla får gratis mat i skolan tappade hon hakan. Hon förstår riktigt bra engelska också och är väldigt bra på att välja de lättare spanska orden och prata långsamt med mig. Det samma med mina lärare i engelska, matte och franska. Det är de lärarna som är trevligast och i och för sig också de ända jag kan kommunicera med utan ordbok, haha. Eller matteläraren kan inte engelska men matte är ju bara siffror och några lätta ord här och där. Resten av lärarna gillar jag som sagt inte så värst mycket och jag känner mig riktigt i vägen hela tiden. Men de kanske känner att det är svårt att kommunicera med mig också.. Äh, jag vet inte!?

  Nu har vi ätit två av mina favoriträtter; tortilla och lax. Min värdpappa lagar alltid mat tills vi kommer hem så det är bara att sätta sig vid bordet och äta. Skulle inte kunna tänka mig en bättre värdfamilj! Nu ska jag och Maike iväg till den bästa butiken i världen, Mercadona (<3333) för vi har inte ätit glass på flera dagar. Ska ta med mig min systemkamera och fota lite av staden så blir det ett inlägg med mycket bilder, har ju lovat er bilder från Cádiz också. Adiós!

1 kommentar:

  1. Det kommer bättre och sämre dagar här hemma också. Snart känns det bättre igen. Har skickat iväg ett paket till dig idag. Kram mamma

    SvaraRadera