tisdag 1 oktober 2013

People change

  Mamma, titta vad jag har gjort!!!! Frissan klippte kort år mig, lite med sin egen vilja eftersom jag inte ville ha kort.. Men jag är nog nöjd, kanske dags att byta lite frisyr nu. Som Maike sade: "It's an exchange Ellen, you have to change!". Haha så sant så! De flesta tyckte jag var muuuy guapa, men vissa tyckte jag är dum i huvet, hahhah.
 

  Håret är inte heller det ända som har förändrats. Har varit här i en månad nu och märker redan hur jag förändras från dag till dag. Jag känner hur jag blir självsäkrare, modigare och framför allt nöjdare med mig själv. Jag känner inte mig som en i mängden, jag känner mig helt och hållet som en egen person med en helt egen personlighet. Visst har jag alltid varit mig själv, men det känns annorlunda, haha. När jag kommer hem kommer jag väl vara lika loca som alla spanjorer här! Åh hjälp, det går inte att förklara med ord hur galna de är, man måste se det, haha. Ni skulle se på rasterna i skolan, hoppar runt och kastar suddgummin och papper på varandra. Värre än vi var i lågstadiet, och det här är i gymnasiet.. Igår var jag tvungen att ta värkmedicin, huvet tål inte så här mycket ljud, haha.

  Imorgon har vi engelska och min engelskalärare frågade om jag vill berätta om olika saker i Finland i början av några lektioner, på engelska förstås. Absolut, det vill jag, haha. Alla är så nyfikna och vill veta allt. Först på listan jag fick är det finska skolsystemet, det blir enkelt. Ska också berätta om hur familjerna fungerar, vanliga sporter i Finland och så vidare. 

  På tal om engelska kan jag skriva om en lite konstig sak, passar dessutom till allt jag skrivit här idag. På framsidan av vår engelskabok fanns en bild med många gröna äpplen, men i mitten fanns också ett rött. Vår engelskalärare, som jag märker att tänker väldigt mycket, frågade vem som känner sig som det röda äpplet, och ja, jag var den enda som räckte upp handen. Hela klassen var nog överäns. Inte så väldigt annorlunda till utseéndet, men annorlunda kultur, annorlunda språk och annorlunda personlighet. Jag är alltså klassens "manzana roja". Ja gärna, jag vill inte vara som alla, haha.

  Det är så annorlunda, folk håller inte precis inne vad de tänker här. Fick höra en dag att jag är en intelligent person av någon jag aldrig sett. Jag frågade varför han tror det och han sade att han ser det i mina ögon. Ehm tack, typ. Och alla flickor i klassen som säger att de är så avundsjuka på mig och att jag är så perfekt på alla sätt. jag vet inte hur jag ska svara, haha sjukt! Får så otroligt mycket komplimanger varje dag, det är inte ens jämförbart med hur det är i Finland. Har inte hört någon prata skit om någon, alla är bara glada och bråkar och kramas. Alla ropar dit mig, känner mig lika mycket i gänget som alla andra, haha. Fick höra att min spanska börjar bli bättre idag också, hah! Bra är den inte. Men har två månader kvar före jag borde tänka på spanska, hehe, om man hör på vd folk säger.. Äääh hoppas, hoppas!!

Kramar, Ellen.

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag undrar om du va på alla Get ready-tillfällen som Explorius ordna förra året? För det känns lite onödigt att vara tvungen att åka 3 gånger fram och tillbaka till Uleåborg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida! Jag var endast en gång på ett möte i Vasa. Det var ett sammandrag av alla tre som jag hade missat. Ärligt talat så är det nog inte värt att åka tre gånger till Uleoborg för dem. De talade lite om hur det är att vara utbytesstudent och så vidare. Det var förstås kul att höra men fick egentlgen inte ut så mycket av det. Du kan ju kolla om de har i Vasa i år också, det borde de nog ha. Om det är något annat du vill veta så är det bara att fråga mig, jag svarar väldigt gärna på frågor och försöker förklara så gott det går! Jag vet ju själv hur mycket man funderar på allt, haha.

      Radera
  2. Snyggt och säkert mer lättskött! Färgade du det också? Kram mamma

    SvaraRadera