torsdag 24 oktober 2013

Strejk och ledig dag

  Jag vet, jag har inte bloggat på ett tag nu, men det har inte hänt så mycket speciellt kul den senaste veckan. Förra helgen fick jag veta att min bror hemma i Finland hade varit med om en olycka och fått foten krossad. Lyckligtvis gick det inte värre än så! Han var på sjukhuset i nästan en vecka och hade en operation förra torsdagen. Nu har han foten ihopskruvad (bokstavligen) och gips över det fram till nyår. Märks rätt bra att vi är syskon, för förra fredagen var jag och stukade foten. Det tar inte så väldigt sjukt mer men den är fortfarande svullen. Får se om jag måste gå till läkaren med den.. Har i alla fall fått sitta inne på dagarna, förutom skolan,  för jag ska inte gå så mycket på den. 

  Idag är det ledig dag för det pågår en stor strejk mot utbildningen här i hela landet. Efter middagen ska vi ta bussen till Cádiz och kolla lite vad som händer. Det är tydligen väldigt fullt med demostranter där i hela staden. Intressant att se eftersom saker som detta aldrig händer i Finland. Kan lägga in några bilder senare ikväll.

  Från det ena till det andra, så har min spanska faktist börjat gå ganska bra! På en vecka har den förbättrats mer än i början på en månad, tror det är för att jag har börjat få grammatiken mer på klart nu. Puh, alltså! Jag ock Maike pratar också mycket på spanska här hemma. Folk i skolan säger förvånat att jag ju försår bra och pratar bra. Kan ha diskussioner och de vanliga fraserna kommer naturligt. Förra natten pratade jag till och med på spanska i sömnen, haha! Kommer inte ihåg vad jag drömde men hade stått och ropat "¿Quien es?" (vem är det) flera gånger till Maike och sedan pratat om myggor och knackat mobilen i väggen? Märker annars också att de drömmar jag kommer ihåg för det mesta är på engelska blandat med spanska. Konstigt är också att jag verkligen får anstränga mig då jag skriver svenska, för grammatiken är så omsvängd i spanskan. Min finska är jag rent utsagt väldigt orolig för.. Men det tar väl inte så länge att vänja sig med den igen. 

  Imorgon är det fredag, igen! Veckorna går snabbt som dagar. Sju veckor har jag nu varit här. Sjukt, mas o menos en femtedel av mitt utbytesår! Jag ska i alla fall ut med min klass och jag tror Maike också kommer med. På lördag blir det antagligen en tågutflykt till vackra Ronda (Nära Málaga) som gäller. Vi har väldigt många utflykter planerade för den kommande månaden eftersom Sabrina bara har en månad kvar av sitt utbyte (hennes utbyte är bara tre månader långt). Usch vad jag kommer sakna henne! Vi har blivit så tighta jag, Maike, Anne och Sabrina. Och då Maike åker hem i januari eller februari så vet jag inte vad jag ska göra! Har som tur Anne kvar då i alla fall!

  Jag och Maike har börjat komma riktigt bra överäns med vår bror nu också. Förr hade vi såklart väldigt roligt ibland, men ibland pratade vi inte alls. Nu märker man små saker som att han skrattar åt våra skämt eller när vi är allmänt galna, hälsar i skolan och vill hitta på mer saker. Vi har bestämt att vi ska försöka spendera mer tid med familjen också och det verkar positivt mottaget. Jag är väldigt, väldigt nöjd med min värdfamilj och också med min klass, mina vänner och staden. Skulle aldrig ha kunnat föreställa mig att det här året skulle börja så bra som det har börjat!   

Hörs senare, Kramar, Ellen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar