onsdag 13 november 2013

Den senaste tiden..

Oj! Verkligen ett bra tag sedan jag skrev sist. Folk klagar, förlåt, förlåt! Jag ska försöka bättra mig. Har inte gjort så mycket här på den senaste tiden, men är det vanliga vardagliga saker ni vill höra, så visst!

   På halloween gjorde vi egentligen inte så mycket. Klädde ut oss for med vår värdbror till något halloween "party", men det var inte riktigt som vi tänkt oss så vi åkte till McDonald's istället och sedan hem och såg på skräckfilm (jag sov), haha.

  Ihelg var vi ute och flängde runt med de andra utbytesstudenterna. Kul var det, även om vi inte gjorde så mycket. Skönt att få slappna av och prata engelska. Det tar så otroligt mycket energi då man måste koncentrera sig på Spanskan. Jag är inte bara trött, jag är utmattad precis hela tiden. Dag och natt. Skulle kunna sova i flera dygn!


  Vi har blivit riktigt bra med vår familj nu och vi har riktigt skoj. Gör inte så mycket speciellt, men pratar och ser på teve och så vidare. Var lite småsur på min bror efter att han raderade min profilbild på facebook, i misstag dessutom (jag vet, så otroligt barnsligt av mig). Hahah, ganska kul ändå, han försökte verkligen få mig på bättre humör så jag kunde inte annat än skratta åt det till slut. I denna situation spelar småsaker så stor roll.


  Spanskan går väldigt i vågor, så coolt för jag förstår så bra då jag läser, om jag är intresserad. Hade biologiprov igår och det gick väl hyfsat. Dessutom får jag höra hela tiden att jag pratar mycket bättre. Fast alltid då det verkligen gäller, t.ex. då jag idag skulle prata med min klassföreståndare, så funkar det bara inte och jag står där och bara "Aaa sii, no lo se, hehe". Men med vänner och Maike går det riktigt bra. T.ex. Så satt jag och några i klassen och diskuterade halv-villt om en sak och då började två killar skratta åt mig och sade att i början var det enda jag kunde säga "No comprendo" (betyder "jag förstår inte", dessutom används inte ordet här, haha) och att det är så mycket bättre nu. Dessutom vick jag höra att mitt ordförråd (heter det verkligen så?) är bra, yey! Så hade vi också en uppgift i engelska, skulle skriva ca. 80 ord om någon dröm vi har. Skrev något på halvkomplicerad engelska, och när jag var klar var jag tvungen att översätta det till spanska. Chockerande nog så gick det hur bra som helst, endast ETT ord jag inte visste! Gud vad stolt och glad jag blev, haha. Blir lite mycket om Spanska här nu, men det är ju faktist en av de största orsakerna till att jag är här!

  Annars känns allt helt vardagligt. Trött i skolan, prov nästan varje dag, för lite sömn på natten, sjuk emellanåt, foten dålig igen och läker tydligen inte normalt (måste försöka dra mig till läkaren).. 

  En annan sak just nu är hemlängtan. Usch den känslan. Går inte att beskriva! Bara det att det håller på bli jul gör allt värre. Skulle göra vad som helst för lite glögg och pepparkakor nu (får vänta till lördagen då jag med eller utan sällskap tänker åka till IKEA). Dessutom började jag och Maike lyssna på julmusik idag, konstig känsla med tanke på att det har varit runt 30 grader här nu i två dagar. Tänkte åka till stranden men att sova kändes mer rätt, haha! Nu ska jag sluta, jag har det bra, men jag kommer verkligen sakna den Finska julen. Å andra sidan får jag uppleva en helt annorlunda jul, och det är inte många som får det. Förhoppningsvis får jag också besök hit efteråt! Hoppas, hoppas, hoppas!!


  Blev ett lite tråkigt och smått negativt inlägg, men så är självklart min vardag här ibland också. Dålig dag. God natt!

Kramar, Ellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar