torsdag 21 november 2013

Respektlöst

  Igår hade jag ingen skola p.g.a. strejk igen, vilket är väldigt tur eftersom jag är sjuk. Förstår inte att jag gick till skolan idag, för jag hostar, nyser och känner mej halvdöd och febrig. 

  Nu sitter jag i alla fall på "mattelektion", utan lärare.. Kan inte förstå det, händer åtminstone en gång i veckan att ingen lärare dyker upp. Ibland saknar jag verkligen skolan i Finland. Så mycket seriösare. Helt sjukt att jag som precis håller på att lära mig språket och dessutom inte pluggar ibland har bland de bästa resultaten i klassen!? Här i Spanien, speciellt i Andalucien är atbetslösheten så hög (hela 36%) så man tycker folk verkligen borde lägga mer tid på skolan och verkligen försöka, men nej, "ingen studerar till det här ämnet, det är onödigt" fick jag höra senast i början av timmen. Alltid så mycket ljud och respekt saknas både från elever och lärare. Lärare kan stå och säga fräcka saker åt elever och andra vägen om. Dessutom kan de säga fräcka saker åt elever om elever i andra klasser, jämföra elever med varandra och så vidare. T.ex. hade min mattelärare sakt till Maike att jag inte förstår någonting, det hör jag visst? Jag förstår nästan allt hon säger. Dessutom så pratar hon aldrig med mig så hur ska hon veta? Otroligt respektlöst, känner hon inte mig och pratar hon inte med mig ska hon inte heller ha så stor "asia" om det, det hon borde oroa sig för är att åtminstone halva klassen alltid är underkänd. Åtminstone är min engelskalärare och min tutor (grupphandledare) nöjda med mig och var chockade av hur mycket spanska jag förstår. Hah, don't judge.

  Å andra sidan finns det ju såklart saker som är mycket bättre här också. Klassen är en väldigt tight grupp och jag kan ärligt säga att på lite mer än två månader har jag lärt känna de flesta riktigt bra, fastän jag inte pratar språket så bra ännu. I Finland vet jag inte ens om jag har pratat med alla i min grupp, men vi har ju inte gemensamma timmar där heller. Här vågar alla här alltid säga sin egen åsikt, utan att det är en stor sak. Det märks kanske inte så bra, men jag är alltid så otroligt nervös inför föredrag mm. i skolan, men här går det hur bra som helst. Både ris och ros med andra ord.


  Här får ni i brist på andra bilder ett väldigt fult duckface. Hoppas ni har det bätte där hemma i -8. Här är vädret inget vidare heller om jag ska vara ärlig. Dessutom är det lika kallt inomhus som utomhus eftersom man inte har någon form av värmekälla i huset. Nu ska jag sluta klaga. Jag har det bra!

Kramar, Ellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar