lördag 7 december 2013

Svar på frågor del 2

 Glad självständighetsdag! Kanske dags för resten av frågorna nu.. Har bara inte haft tid eller ork att börja skriva, för jag vet att jag sitter och skriver i timmar då jag gör det, dessutom går det inte ens att beskriva hur otroligt trött man är som utbytesstudent.. Så där allmänt så mår jag riktigt bra. Julen är ju precis som hemma på kommande, men julfeelis saknas fortfarande. Idag har det till exempel varit ca. 25 grader utomhus (innomhus 15.....),  men jag har varit alldeles för lat för att gå ut, har frysande suttit och skypat med nära och kära istället. Så obeskrivligt skönt, Har fyra dagars helg nu (igen) p.g.a. någon högtid. Annars händer det ganska mycket just nu, igår var Sabrinas sista kväll här så vi var tvungna att säga hejdå.. Men vi hade en helt okej kväll i alla fall! 

  Just precis i skrivande stund är det tre hela månader sedan jag satte foten i huset för första gången, utan att förstå något alls. Nu är min Spanska acceptabel, inte väldigt bra men absolut inte dålig. Jag och Maike pratar mest på spanska nu, ibland engelsks men också någon sorts blandning mellan engelska och spanska ibland. Vi tittar alltid på filmer med text och ljud på katalanska (den korrekta spanskan) och jag förstår, mas o menos, allt. Här i Cádiz trakten pratar man andalusiska, som skiljer sig rätt mycket från katalanskan. Till exempel så finns det väldigt mycket slang och så uttalar man aldrig bokstaven s, vilket gör att orden ofta blir helt fel. Jämför t.ex. finlandssvenska med rikssvenska, typ. Också min engelsks är mycket bättre, kanske inte grammatiskt men har inga problem med att prata och hitta ord om man jämför med före då jag knappt ville säga en mening, hehe. 

  Nu ska jag svara på lite frågor.. Förlåt, förlåt, förlåt att det alltid tar för länge, säger som alltid att jag ska försöka skärpa mig. Många av frågorna ni frågade var gansks lika, så de går lite in i varandra. Får försöka svara på allt. Så, lets go.


~VÄRDFAMILJEN~ 


 Hur är familjen du bor med? Skiljer sig familjen mycket från din familj i Finland?

  Min värdfamilj är väldigt, väldigt bra och jag har så tur som hamnade här. Familjen är väldigt spansk, alla är omtänksamma och sociala, de satsar mycket på utbildning, går i kyrkan på söndagen, håller fast vid traditioner och typiska spanska saker. Som en helt vanlig familj fast ändå inte. Jag trivs väldigt bra som sagt, även om det är svårt att känna sig riktigt som en del av familjen. Familjen skiljer sig förståss mycket, dels för att kulturen är så annorlunda, jag har en storebror (Nico) och så har jag en storesyster som jag aldrig sett eftersom hon är missionär i Arizona just nu (min värdfamilj har mormonskt ursprung). Hemma har jag två yngre bröder. Här slutar föräldrarna jobbet redan klockan halv tre, då vi slutar skolan, så de jobbar ganska lite om man jämför med hur mycket mina föräldrar, och folk i över lag i Finland, jobbar. Här finns heller ingen tanke på att ta hem jobbet, utan måste de jobba mer åker de dit. Min mamma och min värdmamma har ganska samma intressen. Min pappa som gillar  allt som har med extreme sport och "Dream Theatre" att göra och min värdpappa som har betydligt lugnare intressen är väldigt olika varandra. Mina bröder är ng inte heller så lika.


Speciella regler att följa? 

  Ja, för det första har organisationen sina regler, som är väldigt överdrivna i vissa fall. Vi måste alltid meddela vår koordinator vart vi far so hon vet var vi befinner oss, vi har hemkomsttider, vi måste alltid ha vårt rum städat (går inte speciellt bra), vi måste alltid vara i skolan om vi inte är sjuka, ingen alkohol, droger eller rökning tillåtet, vi får inte dejta (fast vår koordinator tyckte att vi alla borde hitta någon kille åt oss så vi snabbare lär oss spanska, hehe), för att få sova hos t.ex. en vän måste vi ha ett dokument ifyllt av föräldrarna i hemlandet som ska skickas en minst vecka på förhand till organisationen i Helsingfors som skickar det till Madrid som godkänner det och skickar det till min koordinator i Cádiz som i sin tur säger till mig (puh). Så måste vi ju så klart följa familjens regler också, som är typ att vi städar på torsdagar, håller vårt rum i ordning och inte lämnar en massa saker efter oss överallt och så att vi måste vara hemma vid 12 på helgerna. Helt ok regler har familjen, men det känns lite jobbigt att vi måste vara hemma redan 12 eftersom vi ofta är i Cádiz på helgerna och sista bussen hem går  klockan elva, det är liksom inte värt det att ta en taxi hem redan en halv timme efteråt. Känns lite konstigt att jag snart är 18 och har så här mycket regler, men visst, det är okej.

 
Hur är det att ha en ny familj?

Jag har inte en ny familj, jag har en till familj. Så klart kommer min värdfamilj inte kännas som min riktiga familj, utan som just precis en värdfamilj. Dels lever de ju bara son vardag medan jag upplever en massa nytt och så har de ju ett förflutet jag inte vet så mycket om. Jag trivs, jag har det bra och jag älskar min värdfamilj men det är ju inte riktigt samma sak. Ibland känner jag mig ganska nära familjen men ibland totalt som en främling. Konstig känsla, svår att förklara och måste upplevas för att förstå, men coolt är det ju så klart och jag vet att jag alltid är välkommen hit.


Hur är det att bo tillsammans med en annan utbytesstudent?

  Typ så som jag kan tänka mig att det är att ha en syster eller till och med tvilling. Vi är alltid tillsammans, pratar om precis allt, bråkar ordentligt ibland, delar typ allt, i ena stunden är vi som bästisar och i nästa stund är vi sura på varandra och så vidare. Det har både sina bra och sina dåliga sidor, men det finns absolut flera av dom bra och jag är otroligt glad att jag har Maike! 


  Jag hoppas ni är nöjda med svaren, om inte; fråga, så ska jag försöka svara på det så gott jag kan. Nu blir det god natt för min del, ska försöka hinna blogga imorgon också.


Kramar, Ellen.







  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar