torsdag 14 mars 2013

Holaaaaa


  För er som inte känner mig kan jag säga att jag är en (oftast) glad, sprallig, spontan och jättenyfiken tjej som inte är rädd för att ta risker. Jag studerar första året på Jakobstads gymnasium. På fritiden tränar jag mycket eftersom jag friidrottar (springer 100 och 300m). Det lämnar inte mycket tid över på vardagarna, men på helgerna försöker jag hinna umgås med alla mina finfina vänner.

  Denhär bloggen ska mest handla om det som har med mitt utbytesår i Spanien att göra. Dels för att mina vänner, familj och andra som är intresserade ska få läsa om min stora upplevelse, men också för att jag själv ska få blicka tillbaka och se vad jag har gjort sen senare. Jag hoppas också att jag kan uppmuntra andra att ta denhär chansen. Det senaste datumet jag fått för när jag åker är 10 September, alltså om drygt ett halvår!! Vill åka NU!

  Fastän mitt äventyr inte ännu har börjat har jag haft fullt upp med papper, läkarkontroller, intervjuer, brev till värdfamilj och en massa annat som ska fixas före jag åker iväg. Jag åker med organisationen Explorius, men jag vet inte ännu var jag kommer att bo. Har en chans att få välja lite, men det är ganska begränsat eftersom jag är allergiker och eftersom pappren snart ska vara inne. Har lite svårt att bestämma mig, ska jag åka till solkusten som jag redan känner till ut och in, Cadíz som verkar vara en riktigt fin stad eller Alicante där det finns bäst möjligheter för friidrott? Vid kusten vill jag iallafall bo, men det viktigaste är förstås att jag bor hos en familj jag trivs med. Det är svårt, det handlar ändå om ett helt år. 

  Att jag valde Spanien känns ganska självklart, har alltid älskat landet, det är varmt och skönt men ändå i Europa, folk är glada och öppna och språket är väldigt fint. Mina spanskakunskaper är dock inte på den bästa sidan, men jag kan de mest grundläggande sakerna. Vissa organisationer kräver att man har studerat språket ett par år, men jag har bara läst spanska i högstadiet och ett halvår på en kurs. Jag tror inte det är så stor skillnad, det man lär sig på år här hemma lär man antagligen sig på några dagar där. 

  Jag svarar gärna på frågor så långt jag kan, själv bara bubblar jag av dem just nu! Har läst allt jag bara hittar på nätet. En bra sida är utbytesstudent.se. Här har jag fått svar på det mesta och även hittat bloggar av anda utbytesstudenter. 



Jag, mamma och mina bröder i Benalmadena, Spanien 2012. Pappa fick vara fotograf, haha.

  Ska försöka uppdatera med mycket bilder men också mycket text, tycker ganska mycket om att skriva. Hoppas andra än mamma och pappa vill läsa om mitt äventyr, haha! 



Kramar, Ellen, Eljen, Elena.... undrar vad jag kallas nästa år.. Hmm?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar