lördag 18 maj 2013

Ett steg närmare..

  Väldigt länge sedan jag uppdaterat senast. Veckorna i Portugal var riktigt bra, och jag lovar att jag snart ska lägga in bilder och skriva lite om vad vi sysslade med!

  Idag har varit en lite speciell dag. Har nämligen varit på ett möte/föreläsningar av Explorius i Vasa. Jag var lite nervös för att fara dit faktist, haha. Har i alla fall det mesta på klart nu och det har börjat kännas mer spännande! Har gjort en checklista på saker jag måste fixa, som t.ex. att skaffa pre-paid simkort, paralellkonto till mitt bankkort osv. Fick även hem ett brev om att jag måste stämpla mina betyg på Spanska ambassaden i Helsingfors, så det blir väl en liten resa dit i sommar. 

  Föreläsningarna var långa och föreläsaren talade väldigt snabbt på finska, men jag förstod allt! Hon gjorde det väldigt intressant och fick verkligen med allt man undrade över. Fick en lista på saker man ska fråga redan första kvällen hos familjen, som t.ex. husets regler, hur mycket man får vara på internet osv. Väldigt viktigt är också att man snabbt förklarar kulturen i Finland, t.ex. att vi inte använder artighetsform till t.ex. äldre och lärare, utan att vi istället duar varandra. På många håll i Spanien är t.ex. det helt oacceptabelt. Finnar uppfattas ofta som väldigt fräcka, fast man inte menar det. Det är dock främst i USA och Storbritannien, där man talar väldigt artigt.

  Datumet jag åker iväg har ändrats från 10e september till 7e september. Om man vill kan man också åka på en tre veckors språkkurs till Madrid före. Det lockar lite eftersom jag endast har läst spanska i högstadiet och på en Arbis-kurs. Dessutom skulle man lära känna mycket mer människor från hela Norden på samma gång. Men vi far se, ska kanske jobba i Augusti och behöver pengar. Kursen kostar också en hel del extra.

  Fick veta att vi inte får skriva namn på någon i värdfamiljen, inte heller skolans namn. Så om jag inte skriver mycket om det så är det inte för att jag inte vill, utan för att visa respekt. Många vill helt enkelt hålla det privat. Har dessutom funderat på att lägga lösenord på bloggen, men har inte bestämt mig.

 Om det är någon som funderar på att ta ett utbytesår kan ni gå in på Explorius hemsida och läsa mera!


Kramar, Ellen.

  

1 kommentar:

  1. ''Kurden kostar också en hel del extra''
    Kan lova dig om att det finns en hel del billiga kurder också ;)Bara man söker tillräckligt bra.
    //Kramar, En billig Kurd

    SvaraRadera