lördag 1 mars 2014

Bröllop i Cuenca

Det var väääääldigt länge sedan jag bloggade sist, men det har inte egentligen hänt så mycket, förrän nu den senaste veckan då det exploderat av händelser! Min värdsyster Alma har precis kommit hem från sin mission och det har varit väldigt kul att lära känna henne. Hennes pojkvän har också varit hemma hos oss i några dagar och Maikes syster, Nina, var här förra helgen också. Vi har haft så otroligt kul med maskerad och en massa annat skoj! Dessutom så är det äntligen varmt i Andalucien nu! I onsdags satt vi ute och nästan dog av värmen i solen.. Gissa om jag njöt? JA!! 

  Efteråt var det dags att åka till Cuenca igen (där är det kalltkalltkallt, snöade t.o.m. på torsdag morgon), för min värdmammas syster gifte sig igår. Vi förberädde torsdag och fredag och på fredag kväll var det då dags för bröllopet. Jag är så otroligt imponerad! Först ute var som alltid vigseln, några tal och uppträdanden på listan. Nummer två var fotografering med brudparet och sedan var det dags för att äta. Såå otroligt spännande och gott! Åt tills jag nästan spydde av allt som fanns på buffébordet, och där fanns inte lite grejer inte.. Efterrätten var det inte heller något fel på. 

Efter maten var det dags för den bästa delen... DANS!!! Hjälp altså var vi har dansat... Ca. 3h nästan helt oavbrutet i klackar och långklänning! Jag som varken kan dansa eller nånsin gör det?! Men har kommit fram till att det är bättre att bjuda till och dansa hur fult det än ser ut än att stå som ett stolpskott mitt på dansgolvet och inte göra något. Här finns så många typiska danser som t.e.x. Macarena som alla nog känner till, så det är ju bara omöjligt att sitta still. Så kul då alla kan alla steg och då alla verkligen dansar! Vi hade helt enkelt en väldigt, väldigt bra kväll på alla sätt och vis, och jag tror även brudparet var väldigt nöjda. Är så otroligt tacksam över att jag fick chansen att uppleva ett spanskt bröllop, dessutom också hjälpa till att förbberäda det. Är hundra procent säker på att vem jag än gifter mig med och var det än är så ska mitt bröllop vara spanskt. Så stor skillnad från dom finska, (förlåt mig) rätt tråkiga bröllopen!

  Dock var det inte ett alldeles typiskt spankt bröllop eftersom de är mormoner och fredagens bröllop var det civila och idag (lördag) gifte de sig i ett tempel i Madrid. Vi fick dock inte gå in i templet eftersom reglerna är strikta, så jag vet inte hur den ceremonin gick till. Nico, Maike och jag har alltså gått runt lite och pratat med folk lite här och där i kapellet bredvid. 

  Vi har annars också haft några riktigt bra dagar i Cuenca. Sov på ett fint hotell, förberedelser, film och spelkväll, ansiktsmasker och typ bara chillat och pratat. Vi har hunnit med mycket eftersom vi sovit ca. tio timmar på tre nätter, hehe. Jag är dessutom riktigt förkyld nu och har världens konstigaste röst och skratt, öronverk och i bihålorna. Blev ju inte bättre av allt dansas och sjungas, men da igual, vi hade en perfekt kväll!

  Just nu håller Cádizkarnevalen på för fullt, så imorgon ska vi våga oss ut på gatan, klädda som isprinsessor, hoppas vädret håller. Just den här karnevalen är väldigt, väldigt känd så det finns hundratusentals människor ute på gatorna så man ska verkligen akta sig för att inte bli rånad eller nertrampad. Vi går med vår koordinator så vi kommer kanske inte vara alldeles för vilsna, hoppas jag.

  Och sist men absolut inte minst.. MIN FAMILJ KOMMER HIT PÅ MÅNDAG!!!! Åh, vad jag längtar efter att få se dem i verkligheten igen, krama dem och spendera tid med dem. Ingen som inte har upplevt det här kan förstå den här känslan, det är bara sjukt!! Jag hoppas att det inte blir konstigt att "blanda ihop" mina två liv, men jag är rätt säker på att det blir bra. Just nu känns det mer naturligt att prata engelska och spanska än svenska, så får se om det blir lite konstigt med det kanske? Så fyller jag ju 18 på torsdag också. Visst är det mesta positivt med att bli myndig, men uschfyblä, jag vill inte bli gammal. Helt sjukt hur tiden går.. Maike far hem om några veckor och snart är jag hemma igen. Kommer bli speciellt svårt att vara utan Maike och Nico, vi har blivit så nära och jag är helt seriös då jag säger att de känns helt som mina riktiga syskon. Lite bråk här och där men det gör väl inte så mycket då vi senare kan sitta och prata hela nätterna. Helt seriöst, vad ska jag göra utan dem?


Bilder kommer här någon dag då Nico har redigerat klart. Nu ska det sovas, buenas noches!

Kramar, Ellen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar